Alle danske virksomheder er selvfølgelig allerede fuldstændig datadrevne. Din virksomhed er selvfølgelig også FULDSTÆNDIG datadreven - Data flyder sømløst på tværs af organisatoriske siloer og systemer. I er næsten klar til at levere jeres store AI-gennembrud. Det er i hvert fald det der står i strategien.
Når man kigger igennem sit LinkedIn-feed, kan det virke som om at nye AI-applikationer popper frem hele tiden. At være datadreven virker nærmest som normen, hvis man bare scroller løst gennem sit nyhedsfeed.
Lad os nu være ærlige…
Virkeligheden er en helt anden. Vores erfaring er, at mange virksomheder kæmper med at få de fundamentale ting på plads for at arbejde med data.
Virkeligheden er spredte excelark, manuelle dataoverførsler, stort arbejde for at levere simple nøgletal og konstant usikkerhed om deres validitet. Undersøgelser viser da også, at kun ca. halvdelen af danske virksomheder anvender deres eget data på en systematisk måde (Link).
I Data Inc. leverer vi netop på de fundamentale dataudfordringer, som virksomheder står overfor. Vi tror på at lave det hårde grundarbejde med at sikre at fundamentet er i orden.
Det er ikke nødvendigvis det sjoveste arbejde. Det er ikke nødvendigvis det der giver flest likes på LinkedIn, men vi tror på at det er den eneste vej til, at høste frugterne af at være en datadrevet virksomhed.
Start behovsdrevet og hav fokus på de gyldne datasæt
Så hvordan kommer du i gang? Du har sikkert hørt det tusinde gange før:
- Snak værdi, ikke teknik
- Få ledelsens buy-in
- Hav en klar og kommunikerbar vision for dit projekt.
- Hav fokus på transformationen
Og det er alt sammen rigtigt. Alt for mange digitaliseringsprojekter fejler fordi, at de aldrig kommer ud af IT-afdelingen.
Men inden du overhovedet kommer til den store AI-vision, skal du bare have styr på dataen. Ellers løber dit projekt hovedet mod muren, inden det er kommet på benene. Vores tilgang er derfor at starte behovsdrevet. Det kan være noget så trivielt, som at samle tre centrale nøgletal, som ledelsen efterspørger og sørge for at de automatisk opdateres hver dag.
I den proces, skal du have fokus på at få opbygget de rigtige (gyldne) højkvalitetsdatasæt. Når der så efterspørges nye data, bygges det på ét datapunkt ad gangen, en datapipeline ad gangen, et kildesystem ad gangen. Og før du har set dig om, har du opbygget et helt databeredskab.
Og selvom det måske “bare” er indsamlet med henblik på rapportering, kan det sagtens genbruges til at træne jeres første machine learning algoritme der rent faktisk virker. Og så er tiden kommet til at prale på LinkedIn – og denne gang behøver du ikke engang bullshitte dig til et par likes
Vi vil gerne forstå jeres virkelighed
Vi vil i Data Inc. gerne forstå jeres virkelighed som den er. Derfor har vi lavet en kort markedsundersøgelse. Alle er velkomne til at svare på den, således at vi kan få det bedst mulige overblik over hvor danske virksomheder rent faktisk befinder sig i deres datarejse. Jeg håber at du vil bruge 2 minutter på at svare på den.