“Vores data skal være ligesom strøm – det skal bare være der, når vi har brug for det.” I et tidligere arbejde leverede vi blandt andet en datastrategi i en større dansk virksomhed. Det var her, vi hørte denne udtalelse. Først fnyste vi lidt af det, for data er jo så meget mere end strøm!
Men jo mere jeg tænker over det, jo mere giver det faktisk mening for mig. Lad mig prøve at uddybe min tankegang.
Data er nok ikke et særligt kendetegn ved jeres forretning
Data er ikke (og skal heller ikke være) et særligt kendetegn for de fleste virksomheder. Produktet eller den service, som organisationen leverer, er det vigtigste. Fokus må aldrig fjernes fra kerneydelsen. Men data er alligevel altafgørende for, at organisationen kan gøre deres arbejde så godt og effektivt som muligt – præcis ligesom strøm.
Data er, med andre ord, en forudsætning for rigtig mange ting, for eksempel at levere en god kundeoplevelse, fortælle de rigtige historier, sælge mest muligt i butikkerne, have de rigtige folk på arbejde osv. Uden data famler organisationen i blinde – præcis ligesom at navigere i mørke uden strøm.
De fleste ved, at god data er kompliceret at “producere”, rense og levere til dem, der skal bruge det. Det kræver dedikerede ressourcer, den rigtige infrastruktur og konstant vedligehold. Præcis ligesom strøm. Men det er ikke noget, slutbrugerne skal bekymre sig om i dagligdagen. Dertil er det alt for kompliceret at producere, og desuden er det, for de fleste, ikke specielt sexet at arbejde med.
De vil bare forbruge det. Det skal med andre ord bare være der, når der er brug for det. Data skal flyde ud af væggen og være tilgængeligt, når vi har brug for det. Præcis ligesom strøm.
Et strategisk aktiv
Men data er jo et “strategisk aktiv” i en moderne virksomhed!? Det er strøm da ikke?
Forestil dig følgende scenarie: En virksomhed kan ikke længere få strøm. Maskinerne er slukket, computeren virker ikke, svingdøren lukker ikke gæsterne ind. Organisationen er simpelthen gået i stå. Der er ingen umiddelbart nem måde at få strømmen tændt igen. Det vil kræve en samlet og fokuseret indsats at få strømmen tilbage.
Er det et problem, som har højeste prioritet i organisationen og ledelsen? Forhåbentligt! Udfordringen er nærmere, at mange ledelser stadig ikke har indset, at de aldrig har fået lagt “datastrømkabler” i væggen og lagt stikkontakterne ud til bordene. Det kræver en investering at få strøm (læs: data) ud i organisationen, men når først det flyder, er værdien åbenlys – både ift. effektivitet, udvikling og nærmest alle andre performancemål.
Jeg bad ChatGPT om at lave en sammenligning mellem strøm og data i en moderne virksomhed. Den kom med 8 konkrete eksempler:
De historier vi fortæller er vigtige
Men strøm er jo ikke den eneste måde at betragte data. Man kan også beskrive data med andre metaforer:
Data er en ingrediens: Data er ikke strøm, men en ingrediens på linje med de andre råvarer der går ind i at lave vores produkt eller service. For at bage et godt brød skal du bruge 2 dele mel, 2 dele vand, 1 spsk kerner, gær, salt – og et skud data. Data hænger altså uløseligt sammen med vores produkt – Det er den hemmelige ingrediens, som gør at vores produkt er bedre end konkurrenternes. Data er bagt ind i selve produktet.
Data er opskriften: Data er ikke en ingrediens, men selve opskriften. Det er optegnelsen af hvordan vi sætter de andre ingredienser sammen – Både i dag og tidligere. Det er med den eksisterende opskrift i hånden, at vi optimerer, eksperimenterer og videreudvikler på vores produkt. Det er i vores data/opskrift at vores særlige forretningshemmeligheder og fremtidige potentiale ligger gemt – hvis vi kan læse opskriften rigtigt.
For mig repræsenterer de to ovenstående metaforer radikalt andre måder at betragte og beskrive data.
Men hvorfor betyder det noget? Fordi de historier vi fortæller hinanden er vigtige. De former hvordan vi tænker om et emne, om vi overhovedet gider at tænke på et emne og om det får ledelsens fokus. Er strøm en god metafor for data? Hvordan snakker I om data i jeres organisation? Jeg er sikker på at der findes mange flere gode metaforer for at beskrive data – er det fundamentet, selve produktet, fredagsbaren eller noget helt andet?
Med venlig hilsen
Mikkel Skjoldager