Som et nyt initiativ, vil vi forsøge at udlægge vores tanker og ideer i et blog format. Ambitionen og forhåbningen er at give en dybere forståelse af tanker og ideer på dataområdet. Indlæggene vil være forskellige i deres indhold og karakter. De kommer til at spænde fra strategiske og kommercielt fokuserede til rene tekniske overvejelser.
I det første blogindlæg vil jeg forsøge at redegøre for, hvad det er for et hul i markedet vi har set. Hvorfor skal man som virksomhed overhovedet kigge mod os, til at levere den centrale dataplatform.
Lad os starte med det grundlæggende: Hvorfor skal man overhovedet have en dataplatform? De fleste virksomheder har efterhånden indset værdien og nødvendigheden af at arbejde med deres eget data. Værdien er altid forretningsafhængig og forskellige fra organisation til organisation. I Data Inc. inddeler vi typisk i strategiske og operationelle fordele.
Faktaboks: Hvorfor skal du som virksomhed have en dedikeret dataplatform?
Strategiske fordele:
- Bedre beslutninger: En organisation vil med et sikkert datagrundlag kunne foretage de rigtige prioriteringer samt evaluere indsatser og initiativer med langt større præcision.
- Hurtigere beslutninger: Et dagligt opdateret datagrundlag betyder, at en organisation hurtigt kan vurdere og reagere på nye muligheder og indsatser.
- Fremtidssikring: Data er en ufravigelig del af fremtidens moderne virksomhed. Ved at opbygge et solidt datagrundlag sikrer en organisation at den er klar til fremtiden
- Højere pålidelighed: Med det uniforme og automatiserede datagrundlag vil en organisation opnå langt større pålidelighed i rapporteringen
Operationelle fordele:
- Højere produktivitet: Ved at give ledelse, analytikere, controllers mv. nem adgang til kvalitetssikret og opdateret data, frigives ressourcer til mere værdiskabende opgaver
- Bedre skalérbarhed: Dataplatformen tillader skalering hvis nye organisationers data skal indlemmes eller hvis nye datakilder skal inddrages
- Højere transparens: Med “én version af sandheden” er der fuld gennemsigtighed ift. beslutninger og det datagrundlag som de beror på, på tværs af datakilderne og organisatoriske siloer.
- Højere tilgængelighed: Med et automatiseret datagrundlag vil tilgængeligheden af central information være langt højere for alle fra ledelsen, controllers og de medarbejdere som skaber værdien i din forretning.
En simpel markedsanalyse
Så langt så godt – Det samme pitch kunne du få fra 1000 andre virksomheder og konsulenthuse som arbejder med data. Så hvad gør Data Inc. særlige? Lad mig forsøge med en simpel markedsanalyse. Hvis du skal hæve dit dataniveau i din organisation har du traditionelt set tre muligheder:
1) Ansæt til en inhouse dataafdeling,
2) Gør brug af konsulentprojekter
3) Indkøb standardplatforme som f.eks. Alteryx eller det nye Microsoft Fabric der alle lover drag-and-drop data pipelines.
Alle tilgange har fordele og ulemper. Her har jeg blot kort ridset dem op:
Data Inc leverer den fjerde vej til datakvalitet
Med Data Inc får du det bedste af alle tre verdener uden ulemperne:
Vi skræddersyer din dataplatform til dig som konsulenter, vi tager driften og giver jer ejerskab som jeres egen afdeling og drager fordele af vores automatiserede platform til at levere en billig og skalérbar løsning. Tilgangen er inspireret af Software as a Service (SaaS) modellen. Du skal altså ikke længere tænke på din dataplatform som et problem som du løser én gang, men nærmere som en service du kan købe hos os.
Vi tager ansvar for både etablering og efterfølgende drift. Med en No Cure – No pay forbrugsbaseret betalingsmodel er vores incitamenter alignede. Det betyder at vores kunder får maksimal sikkerhed for et succesfuldt projekt, uden at det bliver dyrere end først forventet. Platformen kombineres med 20+ års ekspertise i at levere dataplatforme til danske virksomheder. Vi bygger ikke bare jeres skræddersyede dataplatform. Vi bliver en betroet partner og rådgiver, som tager ansvar for at I ikke bare har en løsning der virker, men at I rent faktisk også har den bedste mulige løsning.
Denne unikke kombination af attributter kalder vi den fjerde vej til datakvalitet – og vi mener i al ydmyghed at vi har fundet en unik position i markedet.
Jeg håber at denne korte intro gav en bedre forståelse af vores særlige tilgang til at levere datakvalitet. Jeg ser frem til at uddybe ovenstående i fremtiden. Derudover håber jeg at du vil følge med i vores fremtidige indlæg her på bloggen – Vi kommer til at spænde bredt 🙂 God sommer.
Med venlig hilsen
Mikkel
Head of Sales